diagnoza zaburzeń
procesów integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna to proces. Polega on na tym, że układ nerwowy odbiera z ciała i otoczenia informacje, a potem je przetwarza. Proces ten przebiega prawidłowo, gdy dziecko reaguje adekwatnie do siły odebranego bodźca. Niestety nie u wszystkich dzieci tak się dzieje.
O ZABURZENIACH INTEGRACJI SENSORYCZNEJ MÓWIMY WTEDY, GDY UTRUDNIAJĄ FUNKCJONOWANIE RODZINY, ZABURZAJĄ ROZWÓJ DZIECKA, JEGO RELACJE Z RÓWIEŚNIKAMI, WPŁYWAJĄ NA CODZIENNE ŻYCIE
Powinniśmy skontaktować się ze specjalistą, gdy dziecko:
- ściska, uderza głową, ciałem, bije siebie i innych, gryzie, szczypie, domaga się mocnego przytulania, potyka się, świadomie upada,
- ma trudności z koncentracją
- jest nieświadome swojego ciała
- nie reaguje na ból,
- dotyka wszystkich rzeczy, wkłada wszystko do buzi
- ma duży lęk przed upadkiem, wysokością, oderwaniem nóg od podłoża
- ma dużą ruchliwość utrudniająca codzienne funkcjonowanie
- wierci się, skacze, biega, jest w ciągłym ruchu
- jest wrażliwe na dźwięki, zatyka uszy,
- jest nadmiernie wrażliwe na ból w przypadku lekkiego zadrapania, urazu
- jest wrażliwe na światło, bodźce wzrokowe, ma słabą uwagę wzrokową, problem ze spostrzegawczością, trudności z wodzeniem wzrokiem, trudności z oceną odległości, w orientacji przestrzennej
- ma kłopoty w nabywaniu nowych umiejętności: jazdą na rowerze, rzucaniem i łapaniem piłki
- ma problemy z oceną siły potrzebnej do wykonania zadania
- chodzi na palcach
- unika lekkiego dotyku
- podpiera głowę, osuwa się na krześle, niewłaściwe trzyma ołówek, długopis
- jest niezdarne w czynnościach samoobsługowych
- ma trudności z planowaniem motorycznym
- nie akceptuje przytulania, masowania
- unika aktywności fizycznej, jest bierne
- ma problemy z naśladowaniem ruchów
- ma trudności z utrzymaniem równowagi podczas przeskakiwania, wspinania się, huśtania, przy zmianie pozycji ciała
- jest wrażliwe na metki, szwy, ściągacze
- unika czesania, obcinania włosów, paznokci, mycia zębów, włosów, uszu
- nie preferuje pewnych faktur, zabaw w piasku, malowania dłońmi,
- ma odruch wymiotny na widok pewnych faktur, na widok jedzenia
Pełną diagnozę wykonuje się u dzieci od 4 roku życia. Do 4 roku życia diagnoza polega na obserwacji dziecka i jego zachowaniu, potrzebach sensorycznych, by określić proces samoregulacji.
Diagnoza obejmuje:
- wywiad z rodzicem (jedno spotkanie)
- spotkania z dzieckiem (2 spotkania)
- omówienie diagnozy z rodzicem (jedno spotkanie)
Diagnoza w obydwu przypadkach wydawana jest w formie papierowej.
Koszt diagnozy – 700 zł